وبی‌مکس

میکرو بانک اطلاعات چیست و چرا استفاده از آن توصیه می‌شود؟

میکرو بانک اطلاعات چیست و چرا استفاده از آن توصیه می‌شود؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از میکرو بانک اطلاعات ارائه دهیم، می‌توان گفت: میکرو بانک اطلاعات، یک بانک اطلاعات است که به لحاظ ویژگی‌هایی نظیر: موضوع طبقه بندی، موقعیت جغرافیایی، فرمت (شاکله) اطلاعات، جنسیت افراد و یا ویژگی‌های دیگر، فیلتر (و کوچکتر) شده است. بنابراین، میکرو بانک‌های اطلاعات، اهداف (Targets) کوچکتر و دقیق‌تری را پوشش می‌دهند.

می‌توان گفت که میکرو بانک‌های اطلاعات نسبت به بانک‌های اطلاعات، تخصصی تر هستند و به همین نسبت از حجم کمتر (تعداد رکوردهای کمتر) و البته کیفیت بیشتری برخوردار می‌باشند.

برای مثال: “بانک ایمیل اساتید دانشگاه‌های تهران” ، “بانک ایمیل اساتید دانشگاه رشته باستان شناسی” و “بانک ایمیل اساتید دانشگاه تحت دامنه ac.ir” نمونه‌هایی از میکرو بانک ایمیل هستند که به ترتیب، بر حسب ویژگی‌های “موقعیت جغرافیایی” ، “موضوع” و “فرمت اطلاعات“، نسبت به مجموعه “بانک ایمیل اساتید دانشگاه” ، فیلتر و بنابراین جزئی تر و تخصصی تر شده اند.

امروزه با توجه به اینکه بانک‌های اطلاعات، حجم زیادی از اطلاعات (یا رکوردها) را در بر دارند، سرویس‌های تبلیغاتی دیجیتال، ترجیح می‌دهند به سبب صرفه جویی در هزینه‌ها، تخصیص منابع، بررسی و تحلیل دقیق‌تر و به عبارت کلی: بهینه سازی تبلیغات (و بعضاً مدیریت تارگت دقیق‌تر)، از میکرو بانک‌های اطلاعات و یا تلفیقی از آنها استفاده نمایند.

همانطور که بانک های اطلاعات به بانک ایمیل، بانک شماره موبایل، بانک لینک، بانک مشخصات و … تقسیم بندی می‌شوند، میکرو بانک های اطلاعات نیز به میکرو بانک ایمیل، میکرو بانک شماره همراه، میکرو بانک لینک، میکرو بانک مشخصات و … تقسیم بندی خواهند شد. در ادامه، برای درک بهتری از اصطلاحات اخیر، به معرفی میکرو بانک ایمیل و میکرو بانک شماره موبایل خواهیم پرداخت.

میکرو بانک ایمیل چیست؟

یکی از انواع میکرو بانک‌های اطلاعات که در بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) مورد استفاده قرار می‌گیرد، میکرو بانک ایمیل است. در واقع میکرو بانک ایمیل (طبق توضیحاتی که آوردیم)، لیستی از ایمیل‌هاست که به طور اختصاصی و تحت یک ویژگی خاص، گردآوری شده اند و شامل شناسه‌های ایمیلی هستند که همگی در آن ویژگی مشترک می‌باشند.

همانطور که اشاره شد، میکرو بانک های ایمیل، گرچه از حجم کمتر و البته تعداد رکورد کمتری برخوردارند، اما از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و نسبت به بانک های ایمیل حجیم، برای تبلیغات (یا بازاریابی) ایمیلی، بهینه تر می باشند.

امروزه متخصصان بازاریابی ایمیل (یا ایمیل ماکتینگ)، استفاده از میکرو بانک های ایمیل (و یا تلفیقی از آنها) را به جای بانک ایمیل های کلی و بعضاً حجیم، توصیه می کنند. در یک نگاه کلی، هر چه میکرو بانک ایمیل ما تخصصی‌تر (یا دارای تارگت دقیق تری) باشد، به همان میزان بازاریابی ایمیلی ما را نیز دقیق تر و بهینه تر خواهد بود.

میکرو بانک شماره همراه چیست؟

یکی از منابعی که برای بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) یا بازاریابی تلفنی (تماس) مورد استفاده قرار می‌گیرد، بانک های شماره موبایل می‌باشد. حال اگر یک بانک شماره موبایل یا بانک شماره همراه نسبت به ویژگی‌هایی نظیر نوع اپراتور، جنسیت افراد، موقعیت جغرافیایی، موضوع طبقه بندی (برای مثال: شماره همراه اساتید دانشگاه) و … فیلتر (و بنابراین تخصصی تر و جزئی تر) شده باشد، به یک میکرو بانک شماره همراه تبدیل خواهد شد.

امروزه محققان و کارشناسان بازاریابی بر پایه شماره همراه، استفاده از میکرو بانک های شماره موبایل (و یا تلفیقی از آنها) را به سبب بهینه سازی این نوع تبلیغات و کاهش هزینه‌ها، به شدت توصیه می‌کنند. در واقع آنها برای مثال بازاریابی پیامکی (که نوعی از بازاریابی بر پایه شماره موبایل می باشد) را در صورت استفاده از میکرو بانک های شماره همراه، دقیق تر و بهینه تر می دانند.

منظور از تلفیق میکرو بانک‌های اطلاعات چیست؟

تلفیق میکرو بانک های اطلاعات و استفاده از آنها در بازاریابی بر پایه بانک های اطلاعات (مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی و …)، توسط کارشناسان توصیه می شود. تلفیق میکرو بانک های اطلاعات بدین معنی است که صاحبان کسب و کارها، شناسه‌های بازار هدف خود را با استفاده از تلفیق و تجمیع میکرو بانک های اطلاعات مربوط به کسب و کار و در جهت بازاریابی آن، لیست کرده و مورد استفاده قرار دهند.

دلیل اصلی این توصیه، بهینه تر بودن استفاده از میکرو بانک های اطلاعات در مقابل استفاده از بانک های اطلاعات کلی، جهت بازاریابی کسب و کارها می باشد.

امروزه بازه ای که برای تعداد رکوردهای یک بانک اطلاعات که از تلفیق میکرو بانک های اطلاعات حاصل شده است، توسط کارشناسان پیشنهاد می شود، بین ۱۰۰۰ الی ۵۰۰۰۰ رکورد می باشد؛ بنابراین توصیه می شود که نسبت به استفاده از بانک های اطلاعات با تعداد رکورد بیشتر از ۵۰۰۰۰ عدد و کمتر از ۱۰۰۰ عدد، جهت بازاریابی کسب و کارتان بیشتر محتاط باشید؛ زیرا ممکن است بهینگی بازاریابی شما را زیر سؤال برده و هزینه‌های اضافی را برای شما ایجاد کند و یا حتی در مواردی تبلیغات را تحمیلی کند.

البته این نکته را در نظر بگیرید که این توصیه کلی است! و برای بعضی کسب و کارها و برخی حوزه‌های تبلیغاتی، استثناء نیز وجود دارد. برای مثال ممکن است در یک کمپین تبلیغاتی ریمارکتینگ، تعداد شناسه‌ها و رکوردهای بازار هدف کمتر از ۱۰۰۰ عدد باشد.

مزایای استفاده از میکرو بانک‌های اطلاعات چیست؟

با توجه به آن چه گفته شد، اکنون به روشنی می توان مزایای استفاده از میکرو بانک های اطلاعات را نسبت به بانک های اطلاعات کلی و بعضاً حجیم بیان نمود:

  • استفاده از میکرو بانک های اطلاعات، نسبت به بانک های اطاعات کلی و حجیم، هزینه کمتری را در پی خواهد داشت.
  • استفاده از میکرو بانک های اطلاعات و تلفیق و ترکیب هدفمند آنها، مجموعه بهینه تر و تخصصی تری را نسبت به استفاده از بانک های اطلاعات کلی، تشکیل خواهد داد.
  • سامانه های تبلیغاتی که برای بازاریابی بر پایه بانک های اطلاعات، مورد استفاده قرار می گیرند (برای مثال: سامانه‌های ارسال ایمیل جهت ایمیل مارکتینگ)، نسبت به بانک های اطلاعات غیر میکرو، حساسند و به سختی عمل می کنند و حتی در بعضی مواقع، به کلی شما را اسپم خواهند کرد.
  • بسیاری از بانک های اطلاعات بعضاً حجیم و پر مدعا وجود دارند که حتی به صورت رایگان نیز ارائه می‌شوند و به دلیل اینکه به صورت عمومی، از آنها مکرراً استفاده می شود، خود به خود تأثیر و بهینگی خود را در طول اندک زمانی از دست خواهند داد.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب آوردیم، نتیجه می گیریم که بهترین رهیافت جهت تجمیع شناسه‌های اطلاعاتی بازار هدف، تهیه و تلفیق میکرو بانک های اطلاعات بازار هدف است. وبسایت وبی‌مکس یکی از منابعی است که امکان دانلود رایگان و غیر رایگان میکرو بانک های اطلاعات را برای شما فراهم آورده است.

در پایان متذکر می شویم، استفاده از میکرو بانک های اطلاعات در دنیای بازاریابی امروز، مباحث گسترده ای را به خود اختصاص داده است که در مطالب بعدی وبلاگ، بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید:
webimax.ir

نوشته‌های مرتبط